composition ● improvisation ● piano
Composer-Perfomer
Wie definieren Sie Musik für Ihre Arbeit?
Alles, was hörbar ist. Die Definition ist kurz.
Welchen Phänomenen spüren Sie nach?
Ich versuche das, was ich zu sagen habe, in meinen Stücken zu sagen.
aus dem Interview „STILLE.ARBEIT.MUSIK“ mit Elisabeth Vera Rathenböck
Katharina Klement
wurde in Graz/Österreich geboren. Studien in Klavier, Komposition und Elektroakustischer Musik an der Hochschule für Musik und darstellende Kunst Wien, private Studien in Tanz-Improvisation und plastischer Gestaltung.
Sie ist als „composer-performer“ in den Bereichen von komponierter und improvisierter, elektronischer und instrumentaler Musik tätig. In ihrem Werk finden sich zahlreiche querverbindende Projekte innerhalb der Medien Musik-Text-Video. Besonderes Interesse gilt dem Instrument Klavier und dafür erweiterte Spieltechniken. Sie ist Gründerin und Mitglied mehrerer Ensembles für improvisierte Musik (u.a. Duo 3-Kanal, Duo Klement-Siewert, deepseafish-K, subshrubs, éclair, REDOX).
Konzerte
Internationale Konzerte und Aufführungen, u.a. in Dortmund/Festival blaues Rauschen, St. Petersburg/Festival Acousmoium, Stockholm/Fylkingen, Triest/ Festival chaos-teatri del suono, Ljubljana/Festival Alpenglow, Basel/Gare du Nord, Brüssel/Q02, Berlin/“ausland“, Tamil Nadu/Adishakti theater, Sao Paolo/BIMESP, Florida /contemporary music festival, Chicago/Festival „Sexing sounds“, österreichische Festivals Wien Modern, Elevate Graz, Klangspuren Schwaz, artacts St. Johann, Kaleidophon Ulrichsberg.
Tonträger
Ihre Arbeiten sind auf zahlreichen Tonträgern erschienen, u.a. bei gruenrekorder, Ventil records, chmafu nocords, Austrian grammophone.
Kooperationen
Zusammenarbeit mit verschiedenen Ensembles und Künstler/innen, u.a. ensemble recherche, Klangforum Wien, Ensembles PHACE, Schallfeld, platypus, Studio DAN, Trio GREIFER, , airborne extended, Lynn Book, Peter Brandlmayr, Tiziana Bertoncini, Angélica Castelló, Martina Claussen, Isabelle Duthoit, Annelie Gahl, Nikolaus Gansterer, Susanna Gartmayer, Thomas Lehn, Daniel Lercher, Ursula Mihelič, Josef Novotny, Maja Osojnik, Doris Schmid, Annette Schönmüller, Marianne Schuppe, Martin Siewert, Burkhard Stangl, Daniel Studer, Judith Unterpertinger, Manon Liu Winter.
Auslandsaufenthalte
Preise und Auszeichnungen
u.a. Max Brand Preis 1994, Publicity Preis SKE 2001, Staatsstipendum Komposition 2002 und 2011, „honorary mention“ 2006 ars electronica Linz, Kunstpreis Österreich Sparte Musik 2013, Gustav Mahler Preis Klagenfurt 2017, Musikpreis der Stadt Wien 2021, 1. Preis Akusmatik-Wettbewerb Weimarer Frühjahrstage 2023.
Sie unterrichtet am Lehrgang für elektroakustische und experimentelle Musik an der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, lebt in Wien.
What is your defintion of music for your work?
Everything that is audible. It´s a short definition.
What phenomena are you searching for?
I try to say what I have to say in my pieces.
from the interview „SILENCE.WORK.MUSIC“ with Elisabeth Vera Rathenböck
Katharina Klement
was born in Graz/Austria. Studies in piano, composition and electroacoustic music at the University of Music and Performing Arts Vienna, private studies in dance improvisation and plastic design.
She is active as a composer-‐performer in the field of composed and improvised, electronic and instrumental music. In her work there are numerous cross-connecting projects within the fields of music-text-video. She is particularly interested in the piano as an instrument and in extended playing techniques for it. She is founder and member of several ensembles for improvised music. (amongst others Duo 3-Kanal, Duo Klement-Siewert, deepseafish-K, subshrubs, éclair, REDOX).
Concerts
International concerts and performances, most recently in Dortmund/festival blaues Rauschen, St. Petersburg/festival Acousmoium, Stockholm/Fylkingen, Triest/ festival chaos-teatri del suono, Ljubljana/festival Alpenglow, Basel/Gare du Nord, Brussels/Q02, Berlin/“ausland“, Tamil Nadu/Adishakti theater, Sao Paolo/BIMESP, Florida /contemporary music festival, Chicago/festival „Sexing sounds“, Austrian festivals Wien Modern, Elevate Graz, Klangspuren Schwaz, artacts St. Johann, Kaleidophon Ulrichsberg.
Recordings
Her work has appeared on numerous recordings, including gruenrekorder, Ventil records, chmafu nocords, Austrian grammophone and her own label KalK.
Collaboration
Collaboration with various ensembles and artists, including ensemble recherche, Klangforum Wien, ensembles PHACE, Schallfeld, platypus, trio GREIFER, Studio DAN, airborne extended, Lynn Book, Peter Brandlmayr, Tiziana Bertoncini, Angélica Castelló, Martina Claussen, Isabelle Duthoit, Annelie Gahl, Nikolaus Gansterer, Susanna Gartmayer, Thomas Lehn, Daniel Lercher, Ursula Mihelič, Josef Novotny, Maja Osojnik, Doris Schmid, Annette Schönmüller, Marianne Schuppe, Martin Siewert, Burkhard Stangl, Daniel Studer, Judith Unterpertinger, Manon Liu Winter.
Residencies
Awards
Numerous prizes and awards, including the Max Brand Prize 1994, Publicity Prize SKE 2001, State Scholarship Composition 2002 and 2011, “honorary mention” 2006 ars electronica Linz, Art Prize Austria section Music 2013, Gustav Mahler Prize Klagenfurt 2017, Music Prize of the City of Vienna 2021, 1st prize acousmatic competition Weimarer Frühjahrstage 2023.
She teaches at the course for electroacoustic and experimental music at the University of Music and Performing Arts Vienna, lives in Vienna.